Göze Çarpanlar

SWOT Analizi

Kızılay Web Banner 950X100

Markanızı ne kadar tanıyorsunuz? Markanızın hangi özellikleri markanızı bir “değer”e dönüştürüyor? Bu sayıda size SWOT Analizi‘nden bahsedeceğim. 

SWOT Analizi Nedir? Ne işe yarar?

SWOT Analizi , bir projede ya da bir ticari girişimde kurumun, tekniğin, sürecin, durumun veya kişinin güçlü (Strengths) ve zayıf (Weaknesses) yönlerini belirlemekte, iç ve dış çevreden kaynaklanan fırsat (Opportunities) ve tehditleri (Threats) saptamak için kullanılan stratejik bir tekniktir.”der Vikipedi. Evet teknikte budur, peki hepsi bu mudur? SWOT Analizi hangi noktada devreye girer? 

SWOT, tabir-i caizse markanın karakterine ortaya koyar. İçte ve dışta siz kimsiniz? Pazarın neresinde duruyorsunuz? Sizi olduğunuz yerden alıp, olmak istediğiniz yere götürecek yol haritasıdır SWOT. Rakipleriniz nerede,siz neredesiniz? Bir nevi markaya ayna görevi görür. 

Bu analizi yaparken, objektif olup şapkanızı önünüze alıp, iyisiyle kötüsüyle günahıyla sevabıyla tüm artı eksileri çıkararak listelemek ilk adımdır. Eksik yönler nasıl tamamlanmalı, artı yönler nasıl parlatılmalı? üzerine çalışmalar yapılmalıdır. Şimdi gelin birlikte 4 adımda örnek bir SWOT oluşturalım.

Örneğin, 20 yıldır italyan yemekleri konusunda iddialı restoranlar zinciri bir markamız var.

1-Güçlü Yönler

Restoranın sahip olduğu güçlü yönler nelerdir?

– 20 Yıllık Tecrübe

– İtalyan mutfağında isim yapmış şefler

-Müdavimi olan bir müşteri gurubu

– Güvenilir bir marka oluşu

2- Zayıf Yönler

Restoranın sahip olduğu güçlü yönler nelerdir?

Neleri iyileştirmelisiniz? Nelerden sakınmalısınız? Rakipleriniz hangi yönlerinizi zayıf görüyor? Hangi faktörler satışlarınızın düşmesine neden oluyor?

– İşlek bir lokasyonda olmayışı

-Sosyal medyada aktif olmayışı

– Yavaş servis hizmeti, müşteri şikayetlerine neden oluyor.

3-Fırsatlar

Hangi fırsatları değerlendirebilirsiniz? Hangi fırsatların farkındasınız? İşe yarar fırsatlar nasıl ortaya çıkar?

Teknolojideki ve pazardaki geniş ve dar ölçekli değişiklikler?

– Paket servise geçilmeli

– Sosyal Medya Aktif kullanılmalı, göz önünde olmak için.

– Garsonlar arasında performansa bağlı prim tekniği uygulanmalı

4-Tehditler

Rakipleriniz neler yapıyor?

İşinizle ilgili standartların veya uzmanlıkların, ürünlerin veya hizmetlerin kalitesi değişti mi?

Değişen teknolojisi piyasadaki yerinizi tehdit ediyor mu?

– İşlek lokasyondaki restoranlar

– Sosyal medyayı ve basını kullanan rakipler

– Çok sık değişen garson kadrosu

Elinizdeki kâğıdı dörde bölerek kolaylıkla bu tabloyu oluşturabilir, ve bu soru-cevaplarla gideceğiniz yola kolaylıkla ışık tutabilirsiniz. Swot Analizi, durum analizinin bir alt dalıdır. Diğer analiz örnekleri ise PEST ve PESTCOM analizleri olarak adlandırılır. Markanızı tanımanızın temel adımlarından biri mutlaka doğru yapılmış bir SWOT analizidir.

Damla Durdu Yüksel

Kızılay Web Banner 950X100