Gündem

Sosyal Medyada Algı ve İtibar Yönetimi

By  | 

Sosyal Medya, nereden nereye gidiyor?

Bu sayıda size “sosyal medyada markaların insanlarda bıraktığı algı ve itibar yönetiminden bahsedeceğim. Çok değil bundan 15 yıl önce birkaç sosyal paylaşım sitesi vardı akıllarda kalan. Onlar da herkesin kayıt olup, aktif kullandığı siteler değildi. Ancak bir gün hayatımıza “facebook” adında bir site hızlı bir giriş yaptı. Başta nedir, ne değildir diye hepimiz birbirine sorarken; kapı komşumuzdan, öğretmenimize, arkadaşımızdan bakkalımıza kadar herkesin orada aktif kullandığı, yediğinden içtiğine, gezdiğinden gördüğüne kadar fotoğraflarını yayınladığı, doğum tarihinden ilişki durumuna kadar tüm özelini kendi rızasıyla yayınladığı bir platform adeta göz bebeğimiz oldu. Ardından bu siteyi anlık haberleri en hızlı oradan alacağımıza emin olduğumuz fotoğraftan ziyade anlık bilgi alış-verişi, yorumlarını rahatlıkla dile getirebileceği bir site “twitter” hayatımıza giriverdi, bir süre bu ikisi arasından mekik dokurken “facebooktan daha popüler artık bu aplikasyon” yorumları dillere dolandı. Hoşgeldin “instagram”  dedik ve sadece telefondan paylaşım yapılabilen bu platform, herkesin elinin altında yerini alıverdi. Yaş aralığı daha yüksek kesim facebookta kalırken, yaş aralığı daha genç olan kesim instagrama usulca bir geçiş yaptı. Tüm bu siteler yüksek insan potansiyeline sahip birer sosyal olgu haline geldiler. Şu anda dünya üzerindeki son verilere göre;  Facebook’un toplam kullanıcı sayısı 2 milyar 167, YouTube 1.5 milyar, Instagram 800 milyon, Tumblr 794 milyon, Twitter 330 milyon.  Araştırma sonuçlarına göre; dünya nüfusunun yüzde 53’ünü oluşturan 4 milyar 200 bin kişi internet kullanıyor. Sosyal medya kullanıcılarının toplam nüfus içerisindeki payı ise yüzde 42. 3 milyar 190 bin kişi sosyal medya kullanıcısı oldu. 2017 yılı sosyal medya istatistiklerinde 3 milyar 20 milyon olan sosyal medya kullanıcı sayısı 2018’de 3 milyar 200 milyona yükselmiş durumda.

 

Bu gücün farkında olan işletmeler buraları adeta kendi web siteleri ve birer yayın organı gibi kullanıp bir çok insana çok daha hızlı ve maliyetsiz bir yoldan ulaşmaya başladılar. Elinizdeki ürün yada hizmet ne olursa olsun, hızlı bir şekilde sosyal medyada kendinizi tanıtıp, satışa çevirebilirsiniz. Ama burada önemli olan itibar yönetimini doğru kurgulamaktır. Sosyal medya, günümüzde herkesin elinin altında bulunan, istediği sayfayı yada fotoğrafı haklı yada haksız acımasızca eleştiren insanlarla dolu. Bu nedenle bir markanın bu anlamda sosyal medyayı oldukça özenli kullanması gerekmektedir. Bir marka “Sosyal medyada kendini nasıl konumlandırmalıdır?” gelin birlikte bakalım.

 

1- Doğru, anlaşılır, güvenilir, mobil uyumlu bir web sitesi

 

Sosyal medya sayfalarında olmazsa olmaz bir prestij kaynağı olarak istenen kaliteli bir web sitesi şarttır. Marka, o alana mutlaka çalışan, anlaşılabilir ve doğru bilgilerin yer aldığı, iletişim sayfası tıklandığında gerçekten ulaşılabilen telefon numaralarının yer aldığı aktif, güncel bir site yapılmalıdır.

 

2- Arama Motoru Optimizasyonu (SEO) ve Arama Motoru Pazarlaması (SEM) ile online itibarınızı destekleyin.

 

Google’a da sizi arayan kişi negatif bir izlenimle karşılaşmamalı onun için doğru konumlandırılmış bir web sitesinin yanı sıra sizin hakkınızda başka sitelerde neler yazıyor sık sık kontrol etmelisiniz. Eğer kötü bir yorum varsa, nasıl pozitife çevirebilirsiniz yollarını aramalısınız.

 

3- Sosyal Medyada Aktif Olun

 

Sosyal medya, yaşayan bir organizmadır. Her gün sayfanızda markanızla ilgili doğru, anlamlı ve özellikle hedef kitlenizin sosyal medyayı aktif kullanacağı saatlerde paylaşım yapmalısınız. Aktif paylaşımın yanında hedef kitleniz ile diyalog kurmaktan çekinmeyin. Onlardan gelecek her türlü soru, öneri yada şikayete açık olun. Şikâyetlerinde kibar bir dille çözüm arayıp, iletişime geçin ve sorun çözümlendiğinde yine herkesin yorumu görebildiği alandan sorunun çözümlendiği bilgisini tüm takipçilerinize duyurun.

 

4- Özel Günleri Kutlayın

 

Bayramlar, sevgililer günü, anneler günü.. Anlam taşıyan her günde duygu ve düşüncelerinizi, markanızı temsil eden görsellerle yada video ile takipçilerinizle paylaşın. Onlara hediyeler verin, yarışmalar yapın kısacası onlara dokunun. İnsanlar düşünülmekten, değer görmekten hoşlanırlar. İnanın çok şey kazanırsınız.

 

5- Kaliteli, Logolu ve Prestijli Görseller Kullanın

 

Sosyal medya sayfanız sizin sanal ortamdaki temsilinizdir. Orayı ne kadar parlatır, ne kadar ilgilenirseniz, size hızla olumlu dönüşünü görürsünüz. “Takipçileriniz sizi neden takip etsin?” sorusunun cevabını sıklıkla düşünün ve ona göre her gün anlamlı, içi dolu ve prestijli içerikler oluşturun. Sayfanızı takip ettiği sürece, o kişi içeriklerinizden faydalanıyor yada iyi hissediyorsa bilin ki doğru yoldasınız.

 

Bir sonraki sayıda size “sosyal medya fenomenlerinin markalarla işbirliği” konusu işleyeceğim.